Til stede: Natalia U (MN), Ida (SV), Ingebj?rg (SV), Anna B (FIADM), G?rill (UV), Jean-Raphael (MN), Jonny og Anna H (SADM), Marthe (HF), Magnus Th?gersen (UiODoc), H?kon (MED), Natalia A (OD), Mathilde (viserektor)
Forfall: Ina (TF), Birgit (JUS)
Forrige m?te var i september hos JUS
Bes?k av Mathilde Skoie, viserektor for yngre forskere og internasjonalisering
Mathilde vil bli kjent med FFF, snakke om de sakene hun vil prioritere fremover og starte en samtale om hvordan vi best kan jobbe sammen for forskerutdanningen p? UiO.
Referat: Mathilde ?nsker ? jobbe med sykmeldinger, veiledning, karriere (spesielt info om fullf?rte kandidater), faglig bredde og 澳门皇冠体育,皇冠足球比分 p? tvers. Runde om fremdriftsrapportering.
Saker fra fakultetene / UiODoc
1) MNs retningslinjer for oppf?lgingsbidrag knyttet til utdanningen av eksterne ph.d.-kandidater (SV)
Vi ?nsker ? h?re hvordan dette fungerer p? MN og om andre fakulteter vurderer ? innf?re oppf?lgingsbidrag.
Referat: Saken flyttes til neste m?te (?)
2) #SafetoSpeak-kampanjen (UiODoc)
Stipendiatorganisasjonene i Norge (SiN) og Bevegelsen for et fritt akademia har startet en kampanje der de samler inn historier om intellektuell trakassering og ujevne maktforhold i akademia. M?let er 100 historier.
Saker fra Fellesadministrasjonen
1) Kort status for prosessforbedringen av ph.d.-opptaket (SADM)
Se ogs? statusnotat til fakultetsdirekt?rnettverket 22. oktober.
Referat: Jonny viste frem presentasjon. Hjemmelekse etter FFF: Se gjennom og send tilbakemeldinger til SADM v/Jonny og Anna.
Eventuelt
1) Komiteer (UV)
Referat: Er det et m?l at samme komite brukes til ny bed?mming av tidligere underkjent avhandling? Ikke et m?l, men forskriften ?pner for det. Kommer an p? f.eks. kandidatens tillit til komiteen (inkl. innsigelser) og komiteens vurdering av sin egen habilitet.
2) Forskrift (HF)
Referat: Den engelskspr?klige versjonen av forskriften ?pner i st?rre grad for at den enige komiteen legger ved individuelle uttalelser (?nskelig vs. mulig). Jonny og Anna B skriver et forslag til ny engelskspr?klig tekst.